GundemXeber

  • Əsas Səhifə
  • GündəmXəbər
  • Ölkə
    • Cəmiyyət
    • Bölgə xəbərləri
    • Mədəniyyət
    • Kirminal
    • Hadisə
  • Siyasət
  • İqtisadiyyat
  • İdman
  • Maraqlı
  • Maqazin
  • Müsahibə
  • Dünya

Gundemxeber.az » GündəmXəbər » Azərbaycan KİV-də korrupsiyanın ifşası

Azərbaycan KİV-də korrupsiyanın ifşası

Tarix: 26-11-2023, 00:35 Bölmə :GündəmXəbər / Manşet Baxış: 734


Bu yaxınlardakı reportajda - Report İnformasiya Agentliyinin "AbzasMedia” ətrafında vəziyyətə həsr olunmuş "AbzasMedia” sahiblərinin diqqətindən yayınan korrupsiya sxemləri" adlı araşdırmasında  məni medianın maliyyə-iqtisadi vəziyyəti mövzusu cəlb etdi. 

Mənim kimi təcrübəli, əsrin  dörddə birini Azərbaycan KİV-in iqtisadi əsaslarını öyrənməyə həsr etmiş jurnalist üçün  bu ifşa onilliklər boyu kölgədə qalmış mövzunu yada salır.
Bu problemin mənşəyi 1998-ci ildə İnformasiya və Mətbuat Nazirliyinin ləğvindən və nəticədə KİV-in qeydiyyatının liberallaşdırılmasından sonra  izləmək olar. Əldə olunan azadlıqla daha qaranlıq bir məna ortaya çıxdı - Azərbaycanda müstəqil KİV-in maliyyə əsaslarının sabitsizləşdirilməsi üzrə hakimiyyətin razılaşdırılmış səyləri. Bu düşünülmüş addım kütləvi informasiya vasitələrinin fəaliyyətini pozmaq, dövlət inhisarına yol açmaq məqsədi daşıyırdı.
Belə bir mütəşəkkil məhvin bariz nümunəsi "Zerkalo” qəzetinin ölümüdür.
1997-ci ildə 1,2 milyon dollarlıq reklam bazarı ilə o vaxtlar müstəqil jurnalistikanın mayakı olan qəzet manipulyasiya dalğasına uğradı. Bu aqibət bir çoxunun başına gəldi və özgəfikirliliyin iqtisadi vasitələrlə yatırılmasının daha geniş bir modelini göstərdi.
KİV-in həyat qabiliyyətilə iqtisadi davamlılıq arasındakı simbiotik əlaqəni yenidən qiymətləndirmək mümkün deyil. Hökumətin reklam gəlirlərini məhdudlaşdırmaq strategiyası əslində medianı həyati qüvvədən məhrum edir. Gəlir əldə etmək imkanı olmadan media bazarı sönür, yeni səslərin yaranmasına mane olur və dövlət nəzarəti altında inhisarı əbədiləşdirir.
 
                          Qanunsuz maliyyələşdirmə: dolaşıq tor
Bu iqtisadi bataqlığın narahatedici tərəfi nəticələri maliyyə sui-istifadəsindən çox kənara çıxan cinayət əməlinin, qanunsuz maliyyələşdirmənin yayılmasıdır. Auditoriyanın real əhatə dairəsinə proporsional olmayan şişirdilmiş reklam göstəriciləri kütləvi informasiya vasitələrinin üzləşdiyi təhrif olunmuş iqtisadi reallığı əks etdirir.
Göstərilən nümunə, 2009-cu ildə AR prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondu üçün apardığım çap KİV-in gəlirlərinin araşdırmasından qaynaqlanır, reklam gəlirlərilə oxucuların sayı arasında açıq-aşkar dissonans aşkar edir. Mən hesabatı Fonda təqdim etdim. Ancaq acınacaqlı nəticələrə görə ictimaiyyətə açıqlanmadı. Məsələn, orada aydın olurdu ki, onlarla KİV arasından iki qəzet hər biri iki tanınmış holdinq tərəfindən ildə 250-500 min manat məbləğində reklam hesabına maliyyələşdirilib. Eyni zamanda, bu iki qəzetin gündəlik satışı çap məhsullarının distribyutorlarının rəsmi məlumatlarına görə, hər qəzet nömrəsi üçün 25 və 60 oxucu təşkil edib.
Dövlət Statistika Komitəsinin bugünkü rəsmi statistikası, media bazarındakı qanunsuz gəlirlərdən narahatedici asılılığı göstərərək təhrifləri əks etdirir.
 Şəffaflıq və islahatlara çağırış

Hesabat məqaləsində deyilir ki, KİV gəlirlərinin 75% - i reklamdan, 25%-i abunə və ya pərakəndə satışdan daxil olmalıdır. Lakin Azərbaycanın media bazarının şübhəli maliyyə axınlarından asılılığı bu tarazlığa meydan oxuyur. 2002-ci ilin əvvəlində redaktorlar qrupunun tərkibində  mən Sant-Luisdə (ABŞ) Pulitzerin The St. Louis Post-Dispatch qəzetinə baş çəkdim. Biz qəzetin gəlirinin formalaşması məsələsilə maraqlandıq. Məlum oldu ki, 85%  reklamın, 15% qəzet satışının payına düşür. Bizdən soruşduqda isə, cavabımızda proporsiya yerini dəyişirdi. Bu, onlar üçün  şok, bizim üçün isə həyat tərzi idi.
Beləliklə, müstəqil, keyfiyyətli KİV bazarının inkişaf şərti kimi qızıl 1%-dən başlayaq. KİV bazarının rifah dərəcəsini ortaya qoyan beynəlxalq norma ÜDM-də media reklamı bazarının 1%  payı civarında müəyyən edilib.
Artıq təkrar etməyəcəm və 22 iyul Milli Mətbuat Günü üçün dərc etdiyim  "Mətbuat günü: Medianın İqtisadi kollapsı ağırlaşdı" məqaləsini göstərəcəm. Mən ənənəvi olaraq bunu 20 ildir ki, hər il edirəm və rəsmi məlumatlara, eləcə də hakimiyyətyönlü KİV-lərdə insayderlərə əsaslanaraq nəticə çıxarıram.

       Mətbuat günü: Medianın iqtisadi kollapsı ağırlaşdı

"2022-ci ildə reklam xidmətləri və reklam materiallarının satışı üzrə gəlir 138,3 milyon manat (81,3 milyon dollar) təşkil edib ki, bu da əvvəlki illə müqayisədə 44,5% çoxdur. Onsuz da KİV-də reklam yayımından aşağı olan gəlirlər 2022-ci ildə cəmi 8,9% artaraq 16,1 milyon manat təşkil edib. Mediada reklamın əsas hissəsi televiziya və radio şirkətlərinin payına düşüb - 15 milyon manat.
2019-cu ildən  Azərbaycanda dövri mətbuatın reklam gəlirlərinin statistikasına yenidən baxılıb. Bu kateqoriyaya müxtəlif bildirişlər, çap və audiovizual məhsullar üzrə reklamdan gəlirlər daxildir. Bu kateqoriyaların reklam yayımçıları 2022-ci ildə 735,2 min manat əldə ediblər. Bu, ötən ildəkindən təxminən iki dəfə azdır. Qəzet və jurnalların reklam xidmətlərindən nə qədər gəlir əldə etdikləri dəqiqləşdirilmir.
Bu yanaşma KİV-in hər sahəsinin vəziyyətini təhlil etməyə imkan vermir. Dövlət Statistika Komitəsinin (DSK) fəaliyyəti 23 ildən çoxdur ki, stabil ağır vəziyyətdə olan Azərbaycanın media reklam bazarının gerçək vəziyyəti barədə mənzərəni faktiki təhrif edir.
Dövlət Statistika Komitəsinin məlumatına görə, reklam informasiyasının hazırlanmasından 8 milyon manat (+5,8%), onun yerləşdirilməsindən - 47,9 milyon manat (+ 50,9%), yayımlanmasından - 56,5 milyon manat (+ 76,8%) əldə edilib. Xarici reklamların yerləşdirilməsinə 30 milyon manata yaxın  xərclənib ki, bu da 2021-ci ildə olduğundan üç dəfə çoxdur.
ÜDM-də media reklamının rekord aşağı payı

2022-ci ildə Azərbaycan ÜDM real qiymətlərlə 133,8 milyard manat (75,2 milyard dollar) təşkil edib. ÜDM-də media reklamının payı üç bənd azalaraq 0,012%  (beynəlxalq normada ÜDM-in 1% -i) təşkil edib.
Əsrin əvvəlindən 2015-ci ilədək Azərbaycan media reklamı bazarının həcmi ÜDM-ə nisbətdə stabil olaraq 0,1% civarında olub, baxmayaraq ki, ÜDM-də 10 qatdan çox artım neft gəlirlərinin artması ilə təmin olunub. Sonradan fərq xeyli artıb - bu nisbət 0,015% civarından  çox deyil. Bu nisbət media reklamı bazarına dövlət nəzarətinin olmasına və dövlətin KİV-in iqtisadi azadlığı üçün şərait yaratmaq istəməməsinə mühüm sübutdur.
İdealda yerli media reklamı bazarı 16,1 milyon manat yox, 1,33 milyard manat təşkil etməlidir. Ancaq qeyri-mümkündür. Bu barədə aşağıda.

           Media reklamı bazarının deqradasiyasının səbəbləri

Azərbaycanda media reklamı bazarı və ÜDM həcminin beynəlxalq uyğunluq normasına bir sıra səbəblərə görə - həm iqtisadi, həm də siyasi - nail olmaq mümkün deyil.
Birinci, cəmiyyətin informasiya baxımından idarə olunmasında və çaşdırılmasında  maraqlı olan hakimiyyətlər inkişaf etmiş və azad reklam bazarına sahib olmaq sərfəli deyil, çünki bu, ötən yüzilliyin 90-cı illərində olduğu kimi, maliyyədə müstəqilliyin və deməli, KİV-ə yaradıcı münasibətin formalaşmasına gətirib çıxaracaq.
İkinci, enerjidən asılı olan iqtisadiyyat reklamın inkişafını beynəlxalq standartlara qədər stimullaşdıra bilmir. 2005-ci ildən 2022-ci ilədək ÜDM-də enerji resurslarının payı cəmi 67% -dən 54% -ə qədər azalıb və iqtisadiyyatın neftin asılılığı yüksək qalmağa davam edir. İxrac strukturunda 88% enerji resurslarının payına düşür. 2022-ci ildə Azərbaycanın dövlət büdcəsinin gəlirləri 29,2 milyard manat təşkil edib. 48%-i neft sektoru təşkil edib. Bu, qeyri-neft sektorunda cəmləşən real reklamverənlərin aşağı potensialından xəbər verir. Reklamın əsas təchizatçısı olan kiçik və orta sahibkarlardır (KOS) ÜDM-də 10% tutur. Hökumət 2030-cu ilə qədər iqtisadiyyatın inkişafı proqramını,  KOS-un payının 35%-dək artırılacağını anons edib, ancaq proqram bu günədək qəbul edilməyib.  Qeyd etmək lazımdır ki, inkişaf etmiş ölkələrdə KOS-un payına 70% -ə qədər, bəzilərində hətta 90% -ə qədər düşür. İnkişaf etmiş ölkələrdə iqtisadiyyatın sütunu və reklamın hərəkətverici qüvvəsi  kimi məhz kiçik və orta biznes çıxış edir.
Üçüncü, Azərbaycan avtoritar dövlət kimi, azad iqtisadiyyatın, azad ticarətin və azad rəqabətin inkişafında maraqlı deyil. İqtisadi azadlıq qaçılmaz olaraq şəxsiyyət, söz azadlığına və nəhayət, siyasi azadlığa gətirib çıxaracaq. Təsadüfü deyil ki, Azərbaycanda KİV-in müstəqilliyinin pozulması onun  iqtisadi təməllərinin, iqtisadi yetərliliyinin sarsılması ilə başladı.
Dördüncü, Azərbaycanın  "boz iqtisadiyyatı" potensial reklamverənlərin əksəriyyətini öz bizneslərini mümkün  qədər gizli rejimdə aparmağa məcbur edir ki, fiskal orqanların həddindən artıq diqqətini cəlb etməsin.
Beşinci, yuxarıdakı səbəblərlə əlaqədar ölkədə reklam mədəniyyəti praktiki olaraq məhv edilib. Hətta onlara ehtiyacı olan biznes subyektləri də onun təsir gücü haqda bilmirlər və onu bir yük hesab edirlər.
Altıncı, reklam bazarına nəzarət olunur və idarə edilir. Dövlət kimə və nə qədər reklam pulu verəcəyini özü müəyyən edir. Əsasən, axınlar nəzarətdə olunan KİV-ə yönəlir.
KİV-in maliyyə asılılığı

Biz hökumətyönlü KİV-in leqal maliyyələşdirilmə həcmini bilirik. Ötən il 58 milyon manat civarında olub, bunun 34 milyon və 17 milyon manatı müvafiq olaraq dövlət televiziyası İctimai TV-nin payına düşür.  Lakin hökumətyönlü KİV-in total üstünlüyünü, onların ştatlarını və qeyri-leqal maaşlarını nəzərə alaraq, demək olar ki, söhbət on milyonlarla manat qeyri-leqal dotasiyadan gedir.

     2022-ci ildə KİV-in dövlət büdcəsindən maliyyələşdirilməsi (manatla AZN)


Qeyd. 2022-ci ilin dövlət büdcəsində Medianın İnkişafı Agentliyinin büdcəsi ayrıca göstərilməyib. O, ümumilikdə 53 milyon manatın ayrıldığı publik hüquqi şəxslər qrupuna (mədəniyyət, incəsənət, informasiya, bədən tərbiyəsi, gənclər siyasəti və digər fəaliyyət növləri) daxildir. Kimə və nə qədər - məlum deyil.
 
               Sevindirici olmayan perspektiv

KİV-in 2022-2023-cü təqvim ili (22.07.2022-22.07.2023) Azərbaycanda söz azadlığının inkişafı üçün yaxşı heç nə vəd etmir. Medianın fəaliyyətinə qanunvericilik məhdudiyyətlərinin tətbiqi, jurnalistlərin həbsi, cərimələr, informasiyaya çıxışın məhdudlaşdırılması ondan xəbər verir ki, hakimiyyət media məkanına nəzarət  və onun idarə edilməsi siyasətinə sadiq qalır".
Məsələn, hətta reklamın ancaq hökumətyönlü KİV-də yayımlandığını nəzərə alsaq, bu pula Report kimi bir onlayn medianı saxlamağın çətin olduğunu görmək olar. Bəs qalanları? KİV kim və necə maliyyələşdirir və hansı mənbələrdən?
Kütləvi informasiya vasitələri, xüsusən də Report kimi media KİV-in qarışıq maliyyələşdirmə şəbəkəsini araşdırmaq və jurnalist fəaliyyətini dəstəkləyən mənbələri müəyyənləşdirmək üçün məsuliyyət daşıyır. Gəlirlərin əldə edilməsində şəffaflıq təkcə jurnalistin vəzifəsi deyil, etibarlı, müstəqil media bazarının inkişafı üçün zəruri şərtdir.
"AbzasMedia”da korrupsiya ittihamları səslənməyə davam etdikcə, şəffaf və iqtisadi cəhətdən davamlı media bazarının yaradılması zərurəti daha aydın görünür. Jurnalistlər həqiqətə can atarkən təkcə korrupsiya barədə məlumat verməməli, həm də dinamik demokratiyanın əsasını təşkil edən kütləvi informasiya vasitələri institutlarının iqtisadi cəhətdən möhkəmləndirilməsinin yorulmaz tərəfdarları olmalıdırlar.

P.S. Niyə üç dildə (Azərbaycan, ingilis, rus) məqalələr yayımlayan "Report" öz ifşalarını ancaq Azərbaycan və rus dillərində dərc edir? Bəs əsasən ifşaedici məqalələrin ünvanlandığı ingilisdilli auditoriya necə olsun?
Mehman Əliyev:                      
ASTNA mərkəzinin rəhbəri
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geri

Oxşar yazılar :

    
  • İlham Əliyev parlamentə layihə göndərdi: KİV qanunu sərtləşir

    İlham Əliyev parlamentə layihə göndərdi: KİV ...

    4-12-2014, 23:40

  • 
  • Azərbaycan Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun Müşahidə Şurasının tərkibi dəyişdirildi

    Azərbaycan Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına ...

    6-06-2017, 01:11

  • 
  • Azərbaycan prezidenti “KİV haqqında” qanuna dəyişikliyi təsdiqləyib

    Azərbaycan prezidenti “KİV haqqında” qanuna ...

    2-11-2015, 15:35

  • 
  • Müdafiə nazirliyindən KİV-lərə xəbərdarlıq

    Müdafiə nazirliyindən KİV-lərə xəbərdarlıq ...

    29-09-2015, 18:22

  • 
  • AŞPA-nin seçkilərin monitorinqi missiyası media nümayəndələri ilə görüşüb

    AŞPA-nin seçkilərin monitorinqi missiyası media ...

    23-01-2020, 22:21


Təqvim

«    İyul 2025    »
BeÇaÇCaCŞB
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

Arxiv xəbərlər

İyul 2025 (253)
İyun 2025 (435)
May 2025 (454)
Aprel 2025 (551)
Mart 2025 (351)
Fevral 2025 (529)
Yanvar 2025 (530)
Dekabr 2024 (573)
Noyabr 2024 (576)
Oktyabr 2024 (692)
Sentyabr 2024 (596)
Avqust 2024 (657)
İyul 2024 (677)
İyun 2024 (514)
May 2024 (622)
Aprel 2024 (571)
Mart 2024 (450)
Fevral 2024 (569)
Yanvar 2024 (560)
Dekabr 2023 (584)
Noyabr 2023 (554)
Oktyabr 2023 (618)
Sentyabr 2023 (545)
Avqust 2023 (579)
İyul 2023 (594)
İyun 2023 (462)
May 2023 (595)
Aprel 2023 (596)
Mart 2023 (589)
Fevral 2023 (613)
Yanvar 2023 (498)
Dekabr 2022 (639)
Noyabr 2022 (517)
Oktyabr 2022 (425)
Sentyabr 2022 (519)
Avqust 2022 (496)
İyul 2022 (470)
İyun 2022 (625)
May 2022 (583)
Aprel 2022 (644)
Mart 2022 (663)
Fevral 2022 (651)
Yanvar 2022 (664)
Dekabr 2021 (664)
Noyabr 2021 (661)
Oktyabr 2021 (666)
Sentyabr 2021 (604)
Avqust 2021 (504)
İyul 2021 (542)
İyun 2021 (672)
May 2021 (586)
Aprel 2021 (656)
Mart 2021 (562)
Fevral 2021 (609)
Yanvar 2021 (564)
Dekabr 2020 (580)
Noyabr 2020 (607)
Oktyabr 2020 (752)
Sentyabr 2020 (685)
Avqust 2020 (766)
İyul 2020 (767)
İyun 2020 (675)
May 2020 (641)
Aprel 2020 (807)
Mart 2020 (617)
Fevral 2020 (668)
Yanvar 2020 (528)
Dekabr 2019 (652)
Noyabr 2019 (557)
Oktyabr 2019 (593)
Sentyabr 2019 (545)
Avqust 2019 (454)
İyul 2019 (616)
İyun 2019 (461)
May 2019 (585)
Aprel 2019 (559)
Mart 2019 (459)
Fevral 2019 (490)
Yanvar 2019 (565)
Dekabr 2018 (752)
Noyabr 2018 (732)
Oktyabr 2018 (1046)
Sentyabr 2018 (772)
Avqust 2018 (758)
İyul 2018 (827)
İyun 2018 (795)
May 2018 (757)
Aprel 2018 (859)
Mart 2018 (682)
Fevral 2018 (638)
Yanvar 2018 (851)
Dekabr 2017 (946)
Noyabr 2017 (1150)
Oktyabr 2017 (930)
Sentyabr 2017 (1090)
Avqust 2017 (1200)
İyul 2017 (1511)
İyun 2017 (842)
May 2017 (563)
Aprel 2017 (557)
Mart 2017 (624)
Fevral 2017 (681)
Yanvar 2017 (531)
Dekabr 2016 (514)
Noyabr 2016 (347)
Oktyabr 2016 (403)
Sentyabr 2016 (402)
Avqust 2016 (343)
İyul 2016 (509)
İyun 2016 (646)
May 2016 (660)
Aprel 2016 (680)
Mart 2016 (601)
Fevral 2016 (839)
Yanvar 2016 (467)
Dekabr 2015 (627)
Noyabr 2015 (727)
Oktyabr 2015 (733)
Sentyabr 2015 (579)
Avqust 2015 (308)
İyul 2015 (354)
İyun 2015 (182)
May 2015 (280)
Aprel 2015 (270)
Mart 2015 (371)
Fevral 2015 (277)
Yanvar 2015 (554)
Dekabr 2014 (697)
Noyabr 2014 (584)
Oktyabr 2014 (459)
Sentyabr 2014 (490)
Avqust 2014 (434)
İyul 2014 (505)
İyun 2014 (51)
May 2014 (533)
Aprel 2014 (437)
Mart 2014 (295)
Fevral 2014 (608)
Yanvar 2014 (923)
Dekabr 2013 (1167)
Noyabr 2013 (1064)
Oktyabr 2013 (624)
Sentyabr 2013 (458)
Avqust 2013 (699)
İyul 2013 (900)
İyun 2013 (649)
May 2013 (637)
Aprel 2013 (293)
Mart 2013 (164)
Fevral 2013 (423)
Yanvar 2013 (450)
Dekabr 2012 (881)
Noyabr 2012 (17)

Bütün arxivi göstər / gizlət

Sorğu

 

Hansı bölmədə daha çox xəbər görmək istərdiniz?


 

 
    • youtube
    • twitter
    • rss
    • googleplus
    • flickr
    • facebook
    Copyright © www.GundemXeber.az / Bütün hüquqlar qorunur!
    BİZİMLƏ ƏLAQƏ: tel: (+99412) 538 76 26, (+99450) 289 88 33, (+99470) 248 96 52 - Email: [email protected]
    Ünvan: Bakı şəhəri, Mətbuat prospekti 529-cu məhəllə, ''Azərbaycan'' nəşriyyatı 1-ci mərtəbə
    Qurucusu: Ş.Cəfəri / Direktor: Ç. Cəfəri


    Hazırlayan və ideya müəllifi: Elshan Azizoglu